Interview: STIP dé oplossing voor de effectenmarkt

Interview: STIP dé oplossing voor de effectenmarkt

“We willen met STIP de oplossing zijn voor de effectenmarkt in Nederland en in Europa”

STIP is het nieuwe, geavanceerde effectenplatform van Mylette voor vermogensbeheerders, brokers en private banks waarmee de volledige verwerking van effectenorders en gerelateerde geldmutaties plaatsvindt. Marc Veele, senior consultant bij Mylette, in gesprek met René Dorresteijn, oprichter/managing partner van Mylette, over het onderscheidende karakter van STIP. “Alles draait bij ons om zekerheid, in de applicatie, in het ontwikkelproces en in de oplevering.”

 René Dorresteijn: “Onze kracht is dat we waarde en partnership bieden vanuit onze pijlers Consulting, Solutions en Services. En dat doen we ook voor STIP, het nieuwe state-of-the-art bewaarplatform van Mylette waar effecten geadministreerd kunnen worden.” 

Mylette, opgericht in 2001, is een vertrouwde naam in de financiële sector. De roots van Mylette gaan terug naar de beurshandel en beurstransactieverwerking. Door de jaren heen is de expertise van het bedrijf in Woerden steeds verder uitgebreid naar een volledig palet van diensten voor klanten in banking, brokerage en investments.

 

René, wat is STIP en wat maakt STIP onderscheidend?

STIP staat voor Solution To Investment Processing (STIP), een multi-currency systeem voor de vastlegging, administratie en verwerking van effectenorders in aandelen, obligaties en beleggingsfondsen. De geldmutaties en ‘corporate actions’ worden vastgelegd en ook ondersteunt het de reconciliatie van transacties en posities. Als core banking platform is de interfacing met onder meer custodians, portfoliomanagementsystemen en rapportages een belangrijk aspect van STIP. Vergelijk STIP maar met de machinekamer van het proces, van de voorraadadministratie, van de transactieverwerking.”

“Met STIP administreert de gebruiker zelfstandig en volledige elektronisch de volledige processing van effectenorders en kunnen gerelateerde geldmutaties worden verwerkt. Zowel eigen orders als posities van klanten kunnen worden vastgelegd in de applicatie. Bij de aangestelde custodian kan worden volstaan met een omnibusaccount. Dat maakt de administratie eenvoudig. De gebruiker is dus volledig in control.”

 

Wat maakt STIP als oplossing onderscheidend voor gebruikers?

“STIP is onderscheidend omdat het functioneel en technisch gezien state of the art is. Het is ook kostenefficiënt omdat we opnieuw zijn gaan bouwen. Er is dus geen bij legacy of ballast bij STIP.

Dat is ook de reden dat we het product snel hebben kunnen ontwikkelen in een joint venture samen met AFS Group (https://www.afsgroup.nl), genaamd Mylette Investment Products. We kunnen snel nieuwe functionaliteiten of wijzigingen aanbrengen. We komen bij Mylette zelf uit de effectenadministratie, zowel de ontwikkelaars als de medewerkers bij Mylette, en hebben zelf persoonlijk back-offices geleid. We waren eerder zelf de gebruikers van dit soort systemen. Dus we weten precies wat een gebruiker wil en verwacht van zo’n systeem. Dat zie je terug in de service, zeggen onze klanten. De service die we leveren moet van het hoogste niveau zijn en dat is het geval bij Mylette.”

 

Maar, René, de concurrent zal zeggen ‘wij hebben een volwassen systeem omdat we zoveel ervaring hebben…’

“Wij hebben óók de ervaring maar juist niet de legacy en hebben daardoor een ‘lean en mean’-applicatie, die compliant en kosten-efficiënt is. Met een lage TCO, snel ontwikkeld en gemaakt door mensen die uit de business komen. Zowel de ontwikkelaars als de medewerkers bij Mylette komen zelf uit de effectenadministratie. We waren zelf de gebruikers van dit soort systemen. We weten dus precies wat een gebruiker wil en verwacht van zo’n systeem. En dat heeft ook te maken met de service erna. We hebben een goede en snelle service voor gebruikers.”

 

Op welke doelgroepen richt Mylette zich met STIP?

We richten ons vooral op vermogensbeheerders, brokers en medewerkers van private banks in de Nederlandse markt en op verzekeringsmaatschappijen die een effectenadministratie hebben. Wat we daar zien gebeuren is dat gebruikers die afscheid genomen hebben van hun depotbank bij ons komen en vragen naar de oplossing die wij kunnen bieden. Men vraagt zich ook nog weleens af wat hun depotbank precies voor hen deed en wat zij nu zelf moeten doen. Vermogensbeheerders zijn zelf  vooral bezig met vermogensbeheer en met klantcontact. Zij hebben echter vaak beperkt inzicht in alles wat daarachter zit. Zij realiseren zich dat ze aan die processen zelf invulling moeten geven en handjes voor nodig hebt en dat het minder gemakkelijk is, zeker wanneer je wet- en regelgeving in ogenschouw neemt.  Ze hebben een compliance officer en backoffice-mensen nodig. Dat is het zendelingenwerk dat we als Mylette doen.”

 

Wat voor service krijgen gebruikers bij Mylette?

“Je krijgt een SLA-gerelateerde service, maar belangrijker is dat we begrijpen wat de problemen van gebruikers zijn, Vaak is er geen systeemprobleem, maar is het een ‘procesdingetje’. En als er wel wat aan de hand is krijgen gebruikers gecertificeerde IT-support. We snappen gewoon heel goed dat we met STIP onderdeel zijn van de waardeketen, ons product is nooit stand-alone. Daarom hebben we dat ‘by design’ opgelost. STIP werkt volledig elektronisch en is omgeven met een API. STIP kan dus overal op interfacen, is een open en flexibel systeem. Ons IT-verleden helpt ons daarbij. We zijn altijd bezig geweest met data-uitwisseling, met de connectiviteit van A naar B.”

 

Wat voor feedback krijgt Mylette van de gebruikers van STIP?

“Een van onze gebruikers kende STIP al en was daar al mee vertrouwd en is vooral blij met de professionaliteit en de snelheid van de serviceverlening voor gebruikers. Vaak schort het aan de snelheid van de dienstverlening bij de grotere aanbieders. We luisteren gewoon goed naar de klant. We stellen een roadmap op maat op maar als de markt verandert, dan wijzigen we de roadmap, in overleg. Wij bewaken de productscope maar de klant heeft natuurlijk wel inspraak. Aanpassingen kunnen bestaan uit nieuwe producten, productverbeteringen, operational efficiency verbeteringen, GUI-aanpassingen, etc. Er is periodiek overleg met de gebruikers waarin zij gezamenlijk de prioriteiten van de ontwikkeling kunnen bepalen zodat wij daarop kunnen acteren. Dit gebeurt naast de reguliere een-op-een gesprekken met gebruikers.”

 

“De ISO 27001-certificering van Mylette Investment Products – de leverancier van STIP – geeft gebruikers de zekerheid dat wij serieus omgaan met de informatiebeveiliging. Er gaan veel data heen en weer en daarom is ‘security by design’ een vereiste. We zijn ons daar heel erg bewust van. Alles draait bij ons om zekerheid, in het ontwikkelproces en in de oplevering. We zijn onderdeel van een ecosysteem waarin we waarde willen toevoegen. En dankzij de samenwerking met AFS Group kunnen we onze klanten nog verder ontzorgen.”

 

Waarom wil een vermogensbeheerder overstappen naar STIP?

“Een vermogensbeheerder die geen gedoe meer wil met depotbanken en de eigen klanten onder eigen dak wil administreren is van harte welkom.”

“Een vermogensbeheerder kan een systeem hebben dat te complex is geworden. Hij of zij wil bijvoorbeeld stoppen met het handelen in derivaten. Dat betekent dat hij of zij een veel simpelere applicatie nodig heeft. Geen derivaten, geen marginberekening, geen collateral.

 

Wat zijn de ambities van Mylette met STIP?

“We willen met STIP de oplossing zijn voor de effectenmarkt in Nederland en in Europa. Niet alleen richting vermogensbeheerders, maar we willen ook effectenbanken en uiteenlopende effectenadministraties gaan bedienen. Daar zijn de investeringen op gebaseerd en we denken dat we als Mylette goed gepositioneerd zijn om die ambities waar te maken, met AFS Group als sterke internationale partner.“ 

 

Mylette neemt met de STIP-demoroom deel aan Fund Seminar op donderdag 28 september 2023. Meer informatie en aanmelden: Klik hier

 

Mylette werkt onder andere voor: